Bloggintresserade

söndag 6 augusti 2017

Inlandsbanan.

Hej mina vänner!

Nu är jag hemma på kolonin igen och vilken resa jag har gjort. Så mycket fint och härligt jag sett och gjort.En resa som var bra för både själ och sinnet.

Jag delar upp den annars blir ni allt trötta på mig.  Det var ju så att mannen körde och jag hade möjligheten att få följa med. Det här var hans sista resa som anställd på Smålandsbussen. 
Vi tog över bussen vid Hammarsundets rastplats där vi dukat upp fika för klockan var inte så mycket på morgonen.Några hade åkt ganska så tidigt hemifrån 
 
Resan rullade på med stopp i Borlänge för lunch. vårt mål för dagen var alltså Mora. 









Det var ju så att resenärerna skulle åka tåg på vägen till Gällivare. Vi transporterade bussen med all packning och för transport till hotellen som inte alltid låg vid stationen.


 På tåget är det guider med som serverar kaffe och berättar om ställen de passerar och annat intressant.



Så vår resa blev lite annorlunda på vägen till Gällivare.
Vidunderlig utsikt hade vi njöt..... 
 


 Vi åker genom den gamla Finnmarken och det märks väl på alla lite roliga namnen på orterna.
 



 




Det går upp och ner vid väg kanten är de mycket blommor.
Så fint att åka här.

 
Prästkragar i mängd och Lupiner som inte har börjat vissna som hemma här.
 



 

Rallarrosen följer oss vart vi åker.


Det märks att det tar tid för årstiderna att komma ikapp uppåt landet. Här har varit kallt och regnig tills idag då vi kom. Solen har följt oss på resan och vi har njutit av värmen.24 grader.







 


Vi följer spåret ibland ser vi tåget men det kan åxå vara långt in  flera km. till stationerna.














 


Underbart får jag säga.

 
 Så härligt att få se alla fina midsommarblommor igen.




Vi börjar närma oss Sameland. Då finns texten på både Samiska och Svenska.
 





Bussen har nu tagit oss till Sorsele. Där träffar vi på våra resenärer.
En gofika skadar ju inte. innan vi far vidare.

 







Här på stationen har man samlat lite historia om rallarna och bygget av Inlandsbanan. 


Det är mycket intressant att läsa och få lite inblick i hur livet var egentligen.
Det var både hårt arbete och brännvin som förstörde för dom. 





Renar är det inte ovanligt att vi får vid vår sida eller mitt på vägen.

Här är en nästan vit. Tror det är en hane för hornen är så stora. Det är ju så att både hane och hona har horn. Hanens är större och kraftigare.



Nu är vi framme i Arvidsjaur.

Här ska vi övernatta på hotell

 Ett hotell med en egen stil men så snyggt och passande just här.


I foajen fanns den här gruppen att sitta i. Kolla in stolen sååå häftig.

 



Jag gillar hotell med lite känsla och en stil som hör hemma där jag är.


 


Väl incheckade på hotellet var det bara att sätta på lite varmare kläder och skor. Ikväll är det en utflykt med ett  Ånglok. 



Vi serverades en enklare måltid under resan.

När tåget vänt och resan går åter till Laponia. Stannade vi på ett väldigt fint ställe, dit man bara kommer med tåget, 

 



Här grillade vi korv och det gick att bada.


 

Inte så där varmt i vattnet så det var bara barnen som vågade bada.







Vi återvänder till hotellet för en natt med god sömn.
 



På morgonen skall vi till
med en guide och lära oss när och  hur de levde där.




 
Man bor i  härbrena och hade mat och annat i de små träkåtorna."förråden"


Här samlades Samerna till högtider och för att gå till kyrkan. De fanns ju annars många mil från de med sina renar på bete. Än idag är det en levande by. Många har ärvt eller köpt sig ett härbre här och vill vara här. De är stolta över sin kultur och vill bevara den.
De har stora högtider här tillsammans på torget mitt i "byn" minst en gång om året.

 Efter den turen var det dags för lite fika. bussen tog oss till ett fint hus där det tidigare varit prästgård.

 
 
 
Där har man samlat en hel del om sin bygd och folket som bor där.







Här träffade vi på de blommande syrenen åxå. Tänk att få njuta av den två gånger om året. Här ser vi hur avlångt vårt land är.
  De bodde allt bra vackert här. Sjön gav mat till prästen varje dag. Fisk var ett viktigt tillskott i matförrådet.





Vi avslutade vår dag med lunch i en mysig restaurang bredvid hotellet och fin utsikt över sjön.
Så gör jag åxå resan går vidare en annan dag. på bloggen.




Önskar er alla en fin och härlig ny sommarvecka. Nu är det ny månad och vi skriver augusti. Oj så fort det går..
Kram Meta

2 kommentarer:

Hajan sa...

Kära nån det var en otrolig beskrivning, och så intressant
visst är det underbart norr över.
Det är många,många år sen min gubbe och jag var där uppe. Men de 2 resorna glömde vi aldrig.
Så väl mottagna överallt, och dessa underbara fiskrätter
vi ät varje dag.
Tack för ditt trevliga inlägg.

Inger Marie sa...

Hei Meta:)
Så fin reise dere har hatt!
Mange spennende steder og opplevelser.
Deilig å komme tilbake til kolonien og hagen din nå etter dager på veien:)
Ha en fin uke:)