Bloggintresserade

fredag 17 februari 2017

Dags igen

Hej alla vänner!

Oj vad fort det går. Redan mitten av februari. Vi firar födelsedagar på löpande band här i familjen den här årstiden. Det är nog därför det går så fort.

Nu har vi firat mannen. Det blev i Stockholm, då behövde han inte vara helt ledig.
När vi kom fram på kvällen byttes Västertorps hjärtat( ett ställe de brukar gå på) ut mot ett nytt. 



Söders Hjärta.
Ett mysigt litet ställe på Bellmansgatan.
Absolut värt att prova.



Vi njöt en supergod "Renytterfilé" Med smörslungad potatis och en paprikasås.

Någon dessert tog vi inte där.
Jag hade ju packat ner lite annat gott till kvällen på hotellet.

Medans T. gjorde ett besök på hemlighuset plockade jag fram lite jordgubbar( så där i smaken) En liten flaska Asti och några paket.

Han blev överraskad må ni tro.


 Torsdagsmorgonen vaknade vi till en försiktig sol, Det skulle bli regn hörde vi Inte så glädjande precis vi som skulle på på Söder.

Det är så roligt att gå här och se alla gamla fina hus mitt bland både de putsade lite äldre och nya höghus.
Vi gillar båda två att gå och läsa vad som hänt under många långa år på de olika platserna här.

Vi går förbi "Christoffers blommor". Här har de dukat upp massor av vår. Så härligt. 
Tur vi var ute i tid för just den här dagen ska alla åka till Amsterdam på inköpsresa. Hoppas de hittar massor av kul att erbjuda oss.

 De där tulpanerna hade jag gärna tagit med hem......men 10 timmar i papper utan vatten hade de nog inte gillat.
Tänk snar har jag åxå forsythia på kolonin (drömmer)



 Jaha då var det dags för lite förmiddagskaffe och kanske en tårtbit till det. Humm.



 
 Södermannagatan

 Vi fick en hint om ett Café som är med i  "White guid "2016.
Det måste ju provas.

Det var verkligen en upplevelse, massor att titta på i den så nostalgiska världen.




En disk full med allsköns bakverk, smörgåsar och lite enklare mat. wow. säger jag. 
Och drycker av alla de slag. 

 


 Kaffe chokladtårta och en helt underbar kanelbulle. Den var de visst berömda för. 
Våfflor var visst åxå nån sorts specialitet.

 



En jukebox med massor av skivor. Musiken var precis lagom hög för att kunna sitta lääänge och prata.
Borden är de här gamla fina perstorpsplatteborden man hade i köket. Stolar av alla de möjliga slag.


Ett riktigt Nostalgicafé är det. Har ni möjlighet så ska ni gå dit..
Jag placerade T. så han hade det bästa att titta på ( tåget)
Det var ju hans dag.

Innan vi gick var ett besök på toan ett måste för oss båda. Haha vad jag blev full i skratt. En fin Babysitter stod det där. Sån som mina barn har suttit i.( Skulle få bild av T men den ville inte som vi)
Det var ett bra drag, för många av gästerna var unga tjejer med sina små barn i vagnar. Det fick visst även vara hundar där inne. På helgen var det barnvagns förbud inne.

Jaha då gick vi mätta och glada vidare.
Det här måste väl vara en helt underbar lekplats för hästtokiga barn. Så underbar den var. Helt uthuggen i trä.
trodde först den hörde till en förskola.Men den var för alla.



Undrar om det är för att söder är en så gammal stadsdel som det är så många trappgränder.
Det här är "Suckarnas gränd".
 



 Det var nog lättare att ta sig fram till fots så här, än i backarna. Det är verkligen höjdskillnader här. Konditionen får sig en prövning. Inte alltid så bra för mig som har svårt med backar..

När man går så här en hel dag så blir man hungrig också. Vi gick "Hornsgatan"fram och nu hade det börjat regna lite lätt. Så vad passade bättre än att leta reda på ett matställe. Det är alltid spännande med nya ställen.

Här sa jag. Vi kikade in till Kalf & Hansen. Självaste Rune Tog emot oss. med vänliga tillrop Och fixade plats och mat till oss.
Ett otroligt härligt och lite annorlunda ställe.

Jag gillar hans mat inte bara för att den är  ekologiskt.
Det fanns massor av spännande rätter att välja på.

Det blev en rätt som gick att få både som stor och liten, ( så praktiskt jag äter nästan aldrig upp maten, det är för mycket) synd vi såg det först när vi börjat äta. Det var nämligen mycket mat vi fick.
Köttbullar urgoda. Till det ugnsstekta grönsaker efter årstiden. Ja men alltså, hur gott som helst. Det bästa av allt det var inte så himla dyrt heller.
Sittplatserna var så roliga. Vi satte oss vid ett långt bort på golvet men det fanns trappstegsbänkar med bord fastsatta, som man satt vid.(ungefär som på en arena)


Där uppe stod den här blomman och kikade ner på oss. Texten passa perfekt. För visst är roten en gubbe.

Så nöjda vi blev av den här dagen. 
Vi letade oss ner till bussen för att transportera alla gäster från Birka båten hem till sina boplatser.


Nu tar jag det lugnt några dagar. Mannen är på tur till Kil med sina modelltåg och sen arbete i två dagar innan vi far igen och då firar vi vår äldsta dotter.

Önskar er alla en fin och bra helg
Kram Meta 





9 kommentarer:

BP sa...

Härligt att höra att du njöt av Stockholm och Söders höjder. Där är mysigt! Å vilket lyckat födelsedagsfirande!
Åsså vill jag gärna tacka för tipset på caféet och matstället Kalf & Hansen. Dom kände jag inte till. Det är ofta man får tips av turister trots att vi gör vårt bästa att turista på hemmaplan ganska så ofta.

AnnA sa...

Hej!
Så mysigt det är att läsa om er Stockholmsresa.
Sist vi var i Stockholm var vi också ngn runda på Söder, men det var då när Stockholm var rejält insnöat och med detta rejält halt...
Trevlig helg!
Hälsningar
AnnA

HWIT BLOGG sa...

Så himla mysigt...och vilka härliga bilder och ställen!
Kram till dig denna lördag, Titti

Hajan sa...

Tusen tack lilla Du, jag älskar Söder i Stockholm. Jag ljuger inte det är minst 10 år sen jag var i Stockholm.
Var har alla år tagit vägen. Tack snälla Du för denna rundvandring.
Du berättar så härligt.

Maribel sa...

Hej Meta!
Låter som en alldeles underbar resa och födelsedag.
Så fin överraskning du dukat upp till maken.
Ha en fin helg /Marika

Solstrimmor sa...

Ja jösses, du har då verkligen mycket för dig! Vilken fart...

Ha en lugn helg.
Kramar från Eva-Mari

A House With A View sa...

Wow vad mycket roligheter ni är ute på! Sååå mysigt!! Kul att vi bloggisar fick hänga med på ett hörn :)

Helgkramar aka

Cat sa...

Men åhhh!! Nu blir jag ju sugen på att dra upp till hemstaden :-) Ni har verkligen hittat fina guldkorn. De hittar jag aldrig, blir alltid så lä..a stressad när jag kommer upp till stan och vill bara söderut igen.
Ha en underbar helg. Kram, Catarina

Erikslundsliv sa...

Oj, så mysigt ni hade det! Vilka små fina ställen ni hittade och så kul för T att få bli firad på detta sätt.
Ni är duktiga på det där med utflykter ni!
Ha en fin dag!
Kram, Ann