Bloggintresserade

fredag 7 oktober 2016

Kransigt

Hej alla vänner!

Här gäller det att hålla i hatten på taket.Det blåser rejält och det känns mycket på taket..Mannen jobbar på med takskinglet men det går sakta för det är fortfarande kallt och blåsten gör det inte bättre. Solen är framme lite men vi bor ju i skogskanten så den försvinner fort bakom träden som ännu inte har fällt sina löv.
 
Själv så klipper jag ner lite i landen. Det blev i kryddåttan idag och då kunde jag inte låta bli att göra några kransar av klippet.




Ett hjärta blev det, av lammöron som grund. Kinesisk  malört och de fina flerfärgade bladen från en Salvia. 

Malörten gillar jag verkligen i landet. den här är som en boll av mjuka "dun" och små ljusgula bollblommor.

 



Den fick sin plats på väggen vid symaskinsbordet. 
Det är fint med lite silvrigt nu på hösten känner jag. 



Så var det krans nummer två. Det var ju stora tuvor jag klippte ner. hade nog kunnat göra många kransar. Det får allt räcka med de här två.

Även här har jag lammöron under med kinesisk malört och jag har åxå haft (vad den nu heter)silvergrå och sååå söt.Från mina krukor som jag  har tömt för nu känner jag att det inte är mycket att ha kvar..




Den har hamnat vid ingången till köket just nu. 
Vad den hamnar sen vet jag inte, de är ju finast ute och klarar sig längst då med.


Till båda kransarna har jag använt galgar från kemtvätten som stomme.
Tycker de är så bra att böja som jag vill och en hängare får man också direkt..

Halmstommar har jag bara till de som jag gör till jul. Där passar det bra med tjocka kransar. Vårblommor och de på sommaren gör sig bra med tunna stommar enligt mig då.

Nu önskar jag alla en bra helg, utan dåligt väder.
Kram Meta 

10 kommentarer:

BP sa...

Gud såååååå duktig du är på att göra kransar! De är ju rena rama konstverk. Hoppas de doftar lika ljuvligt som de ser ut.

Isas Trädgård sa...

Jättefina kransar Meta - så vackert med olika nyanser av grått !!
Ha det så gott !
Kram/Isa

♥Min Eden♥ sa...

Men vilka härliga kransar!! Jag skickade ett kuvert med frön i början av veckan :) Om du vill kan du ju slänga ut nu redan i höst, det börjar vara en bra tid när det börjar vara lite frostigt... tja, eller så brukar jag göra, och jag vet ju inte om det är höst eller vår sådden som kommer upp. Men du vet var det finns mer frön om det skulle misslyckas av någon anledning. Ha det bra!

Min Lilla Kokvrå sa...

Så fina kransar! Smart att ta vara på klippet och göra något vackert av det istället för att slänga,
och tack för tipset att använda kemtvättsgalge, stomme och hängare i ett. Perfekt! :)

Trevlig helg!
/Birgitta

Halmhatt och mamelucker sa...

så snygga kransar och vad smart att använda galgar och få till upphängningskroken direkt. Jag har varit en sväng till landet och plockat lite kottar och mossa. Är ju bra att ha så här års om man blir lite pysselsugen.
Fortsatt trevlig helg!
Kram Annika

A House With A View sa...

Wow vad himla fint det blev! Du kan du, vilket hantverk! Sådana där hade jag gääärna hängt ett par av på mina pardörrar :)

Önskar dig en finfin helg!

Kramar aka

Maribel sa...

Hej Meta!
Riktigt fina kransar, och så antar jag att de doftar gått också. Idén med att använda en galge, är fiffigt. Det var kallt och blåsigt idag, känner mig frusen fortfarande. En hel dag ute på ridtävling. Brrr.
Ha det fint / Marika

Cat sa...

Men såå underbara kransar! Du är så duktig :-)
Ha de riktigt gott. Kram, Catarina

Hajan sa...

Åh så mycket fint du gjort.
Det är så välkommande med kransar och liknande saker.

Erikslundsliv sa...

Åh, så fina kransar du gör! Det är ju så kul att göra kransar och du är verkligen duktig. Bravo!
Ha det gott trots kylan som nu kommer smygande!
Kram, Ann