Bloggintresserade

söndag 6 september 2015

Tröttnar ni?? ...inte jag

Hej alla vänner!

Dagen tillbringas i Flåm.Det finns mycket att strosa runt och kika på. Ett museum  och naturligtvis vacker natur.
Vi valde att åka på tur.
Det går en liten buss till en utsiktspunkt.Det tar ungefär 30 minuter upp. Fjället heter Stegastein.Vår buss är alldeles för stor för att ta sig upp dit.


 Vädret är så där håller tummarna att det ska klarna upp så vi kan se den vackra utsikten.

Här ser ni utsiktsplatsen. Det var verkligen mäktigt att stå där och kika rakt ut i luften
(genom en glasskiva) Vi får gå en ganska så lång bit ut över fjällkanten.Lite sån där hissnande känsla hade jag.

Det var en mäktig utsikt därifrån.
Byn nere i Aurdalen är rätt liten här uppifrån.
 

Aurdalsfjorden är en del av Sognefjorden  som är med på Uneskos världsarvslista.




Jag har så mycket bilder från detta vackra stället men nöjer mig med de här. 

 








På många ställen ligger det får eller så går de och betar får eftervägen.Gäller att ta det varsamt.


Hittade en mycket gammal bostad här. Det var nog rätt länge sedan den användes. 





Tillbaka i Flåm var det dags för lite mat i magen. Det tyckte nog de här småfåglarna med som blev bjudna på lite rester.


En mamma och unge sitter på bordet och matas.
 


Mamman letar mat hittar pomfrittbitar, men de är för tunga så den får ta loss bitar

Ungen är lite orolig och flyger runt omkring oss.
Mamman letar mat och kommer med det var den än är.

 




Det ser ut 
som mamman

inte kan hitta sitt barn, för den flög iväg men till slut hittade de varandra.
 







På en fjällsida har det formats olika figurer av de olika stensorterna. Häftigt att det kan bli så.

 På kvällen gick vi en tur till bussen Bäst att se så att allt är ok innan vi dagen därpå ska fara vidare. 

Det är mycket vatten överallt. Och det forsar rätt bra. 

 





Bäst att ta en sista bild av tåget. En lite tågtokig man jag har.


När vi återvänder till byn har det blivit mörkt



Alla byggnaderna är så upplysta och det är vackert.


 



 Den sista bilden här innan vi lämnar Flåm och reser vidare genom den nu öppnade tunneln 
( högst upp  på bilden) efter olyckan med bussen
(svensk buss) som brann.


Hoppas ni inte tröttnar på de många utsikterna över vatten och fjäll. Jag har inte tröttnat och jag kommer att  tittar på de här många gånger



Vår resa går nu vidare till Bergen på andra sidan Norge. Med några stopp på vägen.
Önskar er alla en bra söndag
Kram Meta

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken rolig resa du är på, fantastiska
bilder från Flåm. Den där utsiktsbron
var häftig, måste ha killat i magen.
Kommer bli roligt med Bergen också.
Kramar/AM

Hajan sa...

Det var snällt att taga med oss på denna långa tur. Det är mäktigt
med allt i Norge, tycker jag i alla fall.
Tänkte just på det du nämnde om bussen och tunneln. Jag har tänkt hela tiden, samma sak tänkte jag när Rantamor berättade om deras resa. Skönt att allt gick bra denna gång också.
Det är ju långa tunnlar med på ett ställe.

Jättefina bilder tack lilla vän

Cat sa...

Jag ledsnar i alla fall inte :-)
Naturen är så fantastisk att jag njuter av varenda bild. Så kul att få se Bergen också.
Ha de fortsatt gott. Kram, Catarina

Agnes och Vendela sa...

Jätte fina bilder du visar! Du får gärna visa mer! Kram Agneta :-)

Cat sa...

Hallå Meta,
Har du lyckats få till storleken ännu? Använder du Safari som webläsare? Jag tror att du ska kunna gå in i zoom-funktionen under "fliken Fönster" i huvudet.
Ha e gott. Kram, Catarina

Erikslundsliv sa...

Så vacker natur tröttnar man inte på! Utsiktsplatsen var ju häftig med glasskiva att se ned igenom.
Ha det gott!
Kram, Ann

Merja sa...

Vackra vyer!

Snäckskalsdalen. sa...

Säger precis som i förra inlägget! Och jag bara älskar dina bilder och det landets natur, det är så otroligt vackert precis överallt och att det är dimma ibland och moln gör ingenting, lika vackert för det!
Agneta kram

Änglarum sa...

Hej hej!härligt ni har det..skönt med lite ombyte på miljöer :) kikar in o läser fast är mindre bra på att kommentera,men ha det gott o på återseende< kram Jessica

Annika Christensen sa...

Vilka vyer!!!
Hur stort minneskort har du?
Kram
Annika