Bloggintresserade

söndag 12 juli 2015

Underbart var kort

Hej alla vänner!

Vilken härlig dag och kväll vi hade i går. Efter allt regnandet var det så välkommet och vi njöt i fulla drag.

Dagen tillbringade vi med en massa utegöra som inte kunnat gjorts på länge för allt regn. Växthuset fick sig en "avhyvling". Vad mycket skräp det blir på all blommor och nyttoväxter.

Mannen han fixar i sovstugan, det tar aldrig slut med pyssel där sånt som inte syns. Nu var det en matta på golvet under vattenberedaren och under diskbänken,så vi inte får förstört om det börjar läcka. Det gäller att tänka på allt när man inte bor här hela året.

På kvällen kunde vi sitta ute och äta,under våra vackra röda rosor. Det var rätt länge sedan. Fast det är Juli månad så kan vi nog räkna på en hand så många gånger vi suttit ute och njutit.
 
Vi grillade kyckling lindat med bacon med fetaost inuti.

 
Till kaffet blev det kladdkaka med egna vita jordgubbar och en citronkvarg.
Det smakade hur gott som helst  




Jag har en hel del djur på min tomt. När jag plockade jordgubbarna hoppade den här paddan fram. Fy så rädd jag blev.



Den här lilla gröna fågeln hittade jag vid växthuset. Det är en unge det med.



Det finns en fågel till som jag vill fota och det är en Gärdsmyg. 
Den kikar på mig genom fönstret på verandan lite då och då. Än har jag inte lyckats få den på bild. Skam den som ger sig. 

Det var gårdagens fina väder det. Idag är det regn igen och vad gör man då? jo jag gick till Paviljongen och 11-kaffet. Det var några till som gjorde som jag. 

 



Gott fika och en pratstund med likasinnade gör gott en så här grå dag.


Till slut några blommor som trotsar vädret och ger oss glädje.
 Juli månad är ju rosornas tid och nu börjar de visa färg en efter en.
En vacker båge med "Veilchen blau"
 
Den här köpte jag som krukros på torget förra året. Och i år är den så fin i sin knopp.Det är en "Hybrida   Tea"
 
Den bärnstensfärgade rosen har jag tappat namnet på. Vacker är den i alla fall.




 "Ghislane de Feligonde" har också börjat sin blomning massor av knoppar. 

Den är så härlig med sina olika färger beroende på blommans ålder. Knoppen är gul  senare något lite rosa orange och till slut vit.



 

 
En varm hälsning från ett grått Tokarp till er alla 
Kram Meta

11 kommentarer:

Merja sa...

Ja inte har det blivit många kvällar man suttit ute på kvällen här heller. Fast grillat har vi gjort, även idag. Jätte fina rosor!
Ha det gott!

Tittis trädgård sa...

Många härliga rosor som blommar hos dig. Visst är vädret trist denna sommar, vi har bara suttit ute och ätit en gång i sommar på grund av kyla och blåst.Hoppas att det vänder snart för nu längtar man ju efter värme och sol.Ha det fint/ Titti

cissi sa...

Så många vackra rosor du har och vad roligt med fågelbesök. Jag har just nu ett par rödstjärtar vid min koloni. Först visste jag inte vad det var för fågel, men jag hittade dem till slut i fågelboken.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja lördagen var fin här också, sen
blev det lite sisådär. Och som du skriver,
det är inte ofta man kan sitta ute. När
det väl går får man fira med sån god mat
som du bjöd på.
Kramar/AM

Mejrams! sa...

Härligt med många djur omkring sig. Just nu vimlar det nog av fågelungar. Min ena katt kom med en igår men som tur var klarade den sig. Katten har en matte som skriker så högt och som en tok, så man kan inget annat som katt än att bli vettskrämd och tappa sitt byte. Önskar dig en riktigt fin dag och hoppas du får sol idag! Kram Merja

Erikslundsliv sa...

Så trevligt med en paviljong att ses och få 11-fika i! Ser gott ut med er grillmiddag. Vita jordgubbar...det har jag inte sett men vi har vita vinbär på en buske. Ha det skönt på kolonin1
Kram, Ann

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, vilken fin Ghislane de Feligonde du har, jag önskar så att jag kunde ha fler rosor här! Jättevacker.
Och vilka goda maträtter, jag blir alldeles jättehungrig, men jag skall ta blodprover i morgon så jag håller på att gå in för fasta......
Agneta kram

LINDA sa...

Jösses så jag dreglar. Baconlindad kyckling med fetaost inuti. Hoppas att man får härma, för det låter något alldeles otroligt gott!!!

Nu hoppas jag att det ska vara så gott som färdigregnat. Det är verkligen på tiden att det blir strålande solsken nu. Eller hur!?! :D

Kram
Linda

Cat sa...

Ni gör verkligen det bästa av situationen, när vädret är lite nyckfullt. Njuter när det är tid för njutning och jobbar lite mellan varven.
Underbar blomning kan ni ju njuta av oavsett :-)
Ha de bäst. Kram, Catarina

A House With A View sa...

Oj så många fina växter hos dig! Så vackert. Och så mycket gott att äta. Trevligt också att träffa likasinnade att prata intressen med :) Håller med dig, det har verkligen varit lätträknade dagar att sitta ute och äta. Vi kunde njuta solen ikväll här hos oss, underbart.

Kramar aka

Veronica sa...

Vet du ... Vi kanske tar dig på orden när det gäller Tokarp :) Vi ska ta oss ner till Skåne i sommar och Linköping kanske är på vägen?
Hur som!
Du har vansinnigt fina rosor på din koloni :D

Kram