Bloggintresserade

fredag 17 juli 2015

Solen är för härlig för oss och rosorna

Hej alla vänner.

Undrar hur världen skulle se ut om inte solen fanns. Kan bara ana det. Med tanke på vad som händer här när den är borta några dagar.

Lovade att ni skulle få se lite mer rosor från min koloni. Här är det några till.
Det är så vackert i år med allt som blommar mycket mer än vanligt.

Den första rosen man möter är den här En hitteros  som jag inte har nåt namn på.
Det är inte många rosor som överlevt, då jag övertog kolonin,de som fanns de var i mycket dåligt skick.

De här vackra knopparna hör till en ros jag köpte på torget förra året.( en Hybrida Tea ros) Den har stått i kruka den sommaren och på hösten planterade jag ner den i jorden. Hoppades att den skulle överleva. 

På samma sida av ingången finns den här orange rosen. Det är en ros jag fått av en granne som tröttnat på den ( namnlös även den). Jag gillade den och doften är underbar när man kommer in på gången till mig.




En bärnstensfärgade ros som ni har sett förut. Den är så vacker nu när den blommar så mycket att jag måste få visa den igen.





Den här flerfärgade rosen är också en av de som fanns här. Den är också namnlös fast jag har försökt att få ett namn på den av de lärde men de visste inte heller.Tror inte den mår så bra nu så den ska nog få flytta till hösten Hoppas den kan få det lite bättre förutsättningar då.


Så här illa for rosen när det regnade så mycket för en vecka sedan. Har försökt att stötta upp den men den är så lång i sina grenar att det knappt hjälper.
 




 
Det är en Rosa Mundi.( polkagris) Den har inte bara randiga blommor utan en hel del ceriserosa också. Inte så bra tycker jag och mitt barnbarn för det är hennes ros.



Napolion. Det är en mossros med knopparna inbäddade i 
" hattar" som Napolion hade. 

Den är mest häftig med sina knoppar tycker jag.
 



 Ännu en hitteros. Tror det är Astrid Lindgren. En granne har en som är så lika denna. 


Det var dagens rosor.
Hoppas nu att alla får en fin helg och att solen lyser på er med.
Kram Meta

9 kommentarer:

Hajan sa...

Det var inte dåligt så många olika sorter. Har Du tur kanske någon
känner igen dem från ditt reportage.
Vad Du har jobbat med denna Koloni, ett pluss till er som inte gett upp.

Lycka till önskar Hajan

Kolonilotta sa...

Det är så otroligt vackert med alla dessa rosor!
Hoppas ni får en jätte fin dag!
Och fint det blev med handfatet förresten! :)
Kram Susanne

Poppins sa...

I år är det verkligen ett rosår. De trivdes med den utdragna våren och gillar att det inte är för varmt nu i sommar. Våra rosor har blommat i flera veckor och ännu är det gott om knoppar!

Cat sa...

Så underbara rosor :-) Känner doften genom skärmen, lutar mig tillbaka och bara njuter.
Ha de gott. Kram, Catarina

cissi sa...

Vad kul med så många olika sorter! Själv har jag en Astrid Lindgren och jag tycker att din ros liknar den mycket, precis som du säger!

Tittis trädgård sa...

Härliga rosor! Mossrosen är verkligen läcker. Ha en trevlig helg/ Titti

Ela sa...

Beautiful roses !! I see your garden is gorgeous !!
Greetings

Erikslundsliv sa...

Oj, så många sorter du har!
Här har inte rosorna börjat blomma så mycket än, men de är på gång. Jag har dock inte så många som du. Vackert!
Kram, Ann

Sabelhagens Olivlund sa...

Många vackra rosor du har. De får mig att längta hem till mina:)
Ha det gott
Kram Maria