Bloggintresserade

söndag 8 mars 2015

Sippan uti backen står........... och lite pynt.

Hej alla vänner!

Ja ha då har det nästan gått en helg igen. Det går så fort fredag-måndag sa jag när jag jobbade. Inte utan att det känns lika nu med.
När man har besök så går dagarna  ännu fortare. I lördags var en före detta arbetskamrat och vän från Göteborg hos mig .Oj  dagen bara försvann. Vi fikade i växthuset, utanför blåste det kallt och inte alls så inbjudande.Som tur var hade vi sååå mycket att prata om att vi inte kände av det.

Jag hade med mig en glasburk som  jag satt tårtpapper på. Sprayade den med lite kopparspray. Det blev en lykta till mitt bord efter väggen på nya huset.

 

Jag kan inte låta bli att pynta lite efter väggen fast det inte alls är färdigt för det. 

Det fick bli en plåtbricka med en murgröna som tidigare stod på trappen. Lyktan och ett zinkhus.


 Bladen på murgrönan har nästan kopparfärg. 
Hjärtat hittade jag på loppis. Det var klistrat några papperslappar på och målat över. Skrapade bort det och sen sprayade jag med kopparsprayen.
Det lyser fint där det står. Koppar sakerna bryter fint mot zinket och jag har alltid gillat koppar. så det är kul att det är tillbaka i in(ute)redningen
 

Det är inte klokt vad fort det går. 
Snödropparna har slagit ut helt, ohhh så fint det är. 










 Det surrar av bin överallt. De flyger rakt på för att hitta pollen.Knappt så de märker att jag står där, en flög rakt på mig.



 
Det gulorange ni ser i blomman är pollen.
Ett av bina hade fullt med pollen på sina ben så den hade lite svårt att flyga.





Den dubbla snödroppen som var tre små lökar förra året trivs visst bra för nu är det många fler. Den är ju sååå vacker.


 Nu ska det bli fler små öar i min rosenrabatt till nästa år, när jag vet att de trivs.
 

 När jag tittar närmare på den enkla snödroppen( som är mest vanlig) så har den ett så sött litet hjärta på de små kronbladen.
 




 Tänk att i år har jag så många tuvor så jag kan plocka med mig lite hem. Det gör mig glad.
Bakom vasen kan ni se den tuvan med de jag grävde upp i slänten utanför kolonin.
 



Nu har den rosa blåsippan också slagit ut.
Det är inte lätt att få rätt färg på bilden. Knoppen är mer rosa än blomman i alla fall. Här ser den lila ut.

 
Tuvan är stor  så det kommer att bli många blommor iår.
Det är inte så mycket blad, antar att det är därför den har så mycket blomknoppar.


Lite vår från min koloni nu i helgen. 
Det börjar bli många bilar på parkeringen nu och det kliar i mångas fingrar såg jag idag. Än får jag allt vänta med att rensa och gräva, det är såå blött hos mig.
Önskar er alla en fin början på veckan
Kram Meta

10 kommentarer:

Laila sa...

Så fint det blommar på din kolonilott! Har också spanat in den där snödroppen eftersom ovanligt många skriver om den i år. Det blir inköp till hösten!
Allt gott!
Laila

cissi sa...

Så många blommor det redan kommit upp hos dej! Jag tror våren är här! :)

Cat sa...

Så söt den dubbla snödroppen är. Får försöka få tag i några lökar.
Jag blir allt lite avundsjuk på dina blåsippor, våra sitter i norrläge och har bara knoppar. Till vår blåsippebacke hann jag inte den här helgen :-o
Ha de gott. Kram, Catarina

Lotta sa...

Så fin din rosa sippa är! Visst är det underbart med alla vårtecken! Kram Lotta

Mejrams! sa...

Riktigt riktigt söt är den, din rosa blåsippa! Jag måste se till att skaffa mig fler blåsippor. Kram Merja

BLOMSTERDESIGN sa...

Visst har det varit ett fantastiskt väder idag! Så fina dina dubbla snödroppar är!
Ha en fin vecka!
Kram Therese

LINDA sa...

Vilket fint stilleben. Och så de skiljer sig åt snödropparna. Roligt att se - kanske borde titta lite närmare på mina egna där hemma :D

Kram
//Linda

Hajan sa...

lilla vän så fint Du gör och så
detta underbara växthus
lyckliga Du.
kram Harriet

Annika Christensen sa...

Helt underbar tid vi har nu.
Jag tycker nog att det går lite väl snabbt bara. Sippor och droppar kan man inte få för många av.
Allt gott
Annika

Änglarum sa...

Hej!lyktan blev ju läcker :)) och visst är det skoj när det tittar upp.gick en liten runda ute idag och såg att det börjar titta upp en del,utav det lilla jag har ;)) även om det är senare här uppe i Barnarp..ha det gott kram Jessica