Bloggintresserade

tisdag 24 februari 2015

Resan hem

Hej alla vänner!

Nu är det snart slut på den trevliga turen till Torshälla. Lite mer fint ska ni få se innan jag är hemma igen.

Vi packade bilen. Innan vi for från stan stannade vi till vid Rådhustorget med
Rådhuset och den fina kyrkan på sidorna.


 




Där finns några mysiga butiker i ett av de gamla husen.  En delikatessbutik, massor av god ost, marmelader, och bröd. En butik med lite av varje i egen produktion, tvålar, rengöring. En hel del annat.
 
På hörnet finns också en keramiker som har sååå mycket fint. Önskade jag haft stora plånboken med.Tur att dottern kommer att bo kvar här ett tag till så jag kan göra fler besök där.


Här ser ni LottaMari Eriksson.
Hon designar och drejar "Av kärlek till leran", som hon själv formulerar sitt hantverk

Det hon håller i händerna på bilden är en ny design på de vackra lyktorna att ha ute i trädgården eller inne naturligtvis också.

Hon använder bränntekniken "Rakubränning" och "Kopparbränning". Det ger en fantastisk vacker färgskiftning på hennes saker, se bara de vackra ljusstakarna, fatet och burkarna..

 








Har du lust att testat själv på att jobba med leran?
 

Här kan du ta ett gäng vänner med dig.4-8 st. Sitta en kväll i trevligt sällskap och äta en god soppa medans du gör en egen ljuslykta i lera. Som är så fin.. 






Den här svarta,grå och vita keramiken tycker jag verkligen är snygg. Muggar i olika storlekar och skålar



För oss med trädgård finns det också fina prylar.
Vad sägs om de här vallmokapslarna.
Läcker i sin färg  Med kopparrör till skaft som ärgar grönt. Som den riktiga stjälkens färg.. 

Det finns en Hemsida. Men den stämmer inte helt.Ta gärna direktkontakt från sidan om du är intresserad eller undrar över nåt.
Jo då det fick allt följa nåt med hem. Kommer i bild när det är dags att vara på kolonin. 

Resan gick vidare hem till Jönköping via Vintrosa och trädgårdsbutiken Tant Grön. En god lunchmacka blev det där.




Våfflor och en monsterkaka till E












Jag möttes av en bukett kastanjekvistar som slagit ut medans jag var borta. Det trodde jag verkligen inte att de skulle göra. Så det var ett fint välkomnande.
 



"Borta bra men hemma bäst" det är då helt rätt talesätt.


De stannade kvar några dagar innan de återvände hem till Torshälla och vardagen.
Vad vi gjort då kommer nästa gång.
Ha en fin dag
Kram Meta

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Så mycket fint och vilken keramiker! Tur jag inte har vägarna förbi för jag skulle nog ruinera mig! Dom blå vallmokapslarna och lyktorna och allt var så jättefint. Kul att komma ut och se sig omkring så där! Ska bli spännande att se vad du köpte med!
Agneta kram

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Hvilken fin tur du har vært på! Og takk for at du deler.
Ha fine dager framover ;:OD)

Helena sa...

Kul med lite bilder från Torshälla där är jag uppväxt :) Flyttade i 20 års ålder in till Eskilstuna. Tant Grön är ju bara hu mysigt som helst! Har varit där 1 gång men vi ska dit nån gång i vår eller sommar med Acchlejorna.
KRAM från mig!

LINDA sa...

Så full i skratt jag blir – jag har hela tiden trott att du bor i Närke. Ser ju på profilen att du bor i Småland – men har hela tiden trott att du bor typ nordost om Örebro ;)

Vallmokapslarna är fantastiskt fina. Tänk att ha sådana i trädgården!

Hoppas att du får en fin dag – här tittar solen fram så jag ska nog våga mig på en promenad ner till bryggan för att insupa lite frisk luft.


Kram
//Linda

Inger sa...

Tack för tips om Vintrosa, jag besöker Örebro då och då.
Kram

HWIT BLOGG sa...

Det var kul att få följa med dig! Härliga bilder...och en våffla också, mums!
Ha en fortsatt skön vecka, ta hand om dig.
Kram Titti