Bloggintresserade

måndag 9 februari 2015

Dalarna tur och retur.

Hej mina vänner!

Vilken härlig helg jag fick i Dalarna. Den var kort och intensiv  så många bilder blev det inte.
 
Resan började ganska så disig och grå.
 Visserligen var inte klockan så mycket än Jag hoppas få se solen snart















Vi såg inte långt utanför bussfönstret. Vindsnurrorna syntes  inte ända upp.
Men ju längre vår resa varade desto finare blev det.



Molnen började skingra sig och ett fint vitt landskap visade sig.

Solen hade lite svårt att komma fram ur molnen. Det blev i alla fall ljusare och vi kunde se vart vi åkte.




 Det var bra mycket mer snö än vi har i Småland.
Kalla nätter har det nog också varit för träden var så vita av rimfrost så långt vi kunde se..
Till skillnad från när vi reste hem 2 dagar senare då var det mesta mörkgrönt och solen hade smält bort det vita.



Det finns ett område i Borlänge som varit militärförläggning från 1736- 1908  Rommehed.
Här gillar jag att gå. På sommaren kan man lyssna på musik ute på torget framför

den stora byggnaden där det är en restaurang. I de mindre finns det också olika aktiviteter.


 



På vintern tycker ja att de gula husen är så fina mot den vita snön.










De är alla vackert utsmyckade, även isen gör sitt bästa för att de ska bli vackert.


















I lördags när jag var där var det varmgrader och takdropp. Det plaskade både här och där.





Omgivningarna inbjuder till många strövtåg och ridturer.


Ann min frisör hon har tur som få vara här varje dag och njuta, om hon nu hinner det.


Lördagen gick fort, några loppisar hann jag med, lite inköp kommer senare,och några vänner fick också besök. Sen var det bara att sova och på
söndags morgonen vaknade jag till sol och en kritvit snö.
Det är mer snö här än i Småland.


 

 En liten fågel försöker att få lite frukost i kylan.




Jodå det lyckades.De ska ju äta mycket för att hålla sig varma.


Vi började resan hemåt till Småland.
 
På Siljan var det fullt pådrag med fiskare.
 

Skotrar och små tält att sitta i.Blir lite varmare då.


Det är nämligen så att en fisksump med massor av fisk. flera ton tror jag det var, hade gått sönder så dom simmade ut i Siljan.

 

Hoppet är nog stort att få en fisk med sig hem till middag. 

Bilderna är lite disiga, det är för jag blev tvungen att ta i direkt motljus där jag stod.

 

Framkommen till Mora och väntan på att bussen ska gå,smakar en mjukglass och kaffe gott i solen.

 





 


En strålande sol följde oss nästan ända hem innan skymning och  mörker tog vid



 Det var min resa i korthet. Mycket lyckad. Ann, jag är så nöjd med klippningen. Tack för den här gången.




 Ha det så gott i den nya veckan
Kram Meta

17 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så bra att du är nöjd med besöket och klippningen! Men hur åker du om du åker över Mora??? Det måste ju bli en rejäl omväg hem till dig??

En skön ny vecka önskar jag dig!
Kramar från Eva-Mari... som är återställd!

Tittis Trädgård sa...

Så mycket vackert du fick se på resan/ Titti

Rost och rädisor sa...

Låter som en mycket trevlig resa och fina bilder.
Kram
Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var ett fint inlägg, Dalarna tur och retur. Du hann med mycket på en helg, och fina foton.
Kramar/AM

Unknown sa...

Så fint det er der og så artig å få bli med på bildeturen.
God ny uke til deg Meta.

Erikslundsliv sa...

Kul att du är nöjd! Det var så roligt att se dig. Nästa gång kanske vi får till det där fikat också, det ska väl inte vara så svårt, eller hur? Nog är man lite hemmablind när det gäller Rommehedslägret. Det är ju så vackert men man går sällan dit bara för att titta. Det blir ibland när man äter lunch på Officersmässen. Inte allt för ofta det heller tyvärr....
Ha en trevlig vecka!
Kram, Ann

Här är gudagott att vara ! sa...

Nog kan man förstå att d är glad och nöjd efter en sån resa !
Byggnaderna på Rommehed var verkligen vackra. Kul för dej att få uppleva den miljön på vintern också.
Så många vackra bilder vi får se, tack för dom !
Önskar dej en fin vecka !
Kram / Anneli

Cat sa...

Åhh du ser ut att ha haft en riktigt underbar helg. Så fina bilder.
Ha de gott. Kram, Catarina

Inger sa...

Ser ut som du haft en intensiv helg och ganska långt till frisören.
Kram

Annika Christensen sa...

Verkar ha varit en lyckad resa. Det var längesedan jag såg istappar.
Ha en skön vecka.
Annika

Änglarum sa...

Fina bilder från Dalarna..roligt med lite miljö ombyte ,underbart väder vi haft idag,riktigt varmt i solen.ha en fin vecka.kram Jessica

Hajan sa...

Det var ju ingen dålig resa, så
mycket Ni hann med.
Det var ju fina bilder lilla vän, inget att klaga på.

kram Hajan

cissi sa...

Vad mysigt du verkar haft! Det är trevligt att resa bort även fast det bara är över helgen! :)

LINDA sa...

Vilka vackra hus. Och mjukglass! Nu blev jag vansinnigt sugen. Har ont i halsen, så jag borde verkligen få äta mjukglass i dag :D Så gott!!!

Kram
//Linda

stardust sa...

What a lovely set of images of snow-scape! My favorite photo is the fifth one. In spite of the hits of spring in my post, we are enveloped in the coldest wave of this winter, brrr... but no snow. I long for snow scenes. Stay warm and have a nice week, Meta.

Yoko

Halmhatt och mamelucker sa...

Mysigt! Vi åkte skidor i Romme på lördagen. Kram Annika

G:a Affären sa...

Oj så många fina bilder du visar från ett vackert Dalarna! Och så roligt det är att se bekanta vyer, som från Rommehed med de fina byggnaderna.

Kramar /Cia