Bloggintresserade

måndag 2 februari 2015

Avslutat projekt.

Hej alla vänner!


Nu äntligen är projektet skrivbord avslutat. det blev ett verkligt projekt.

Så här har det sett ut i minst 20 år. Jag har inte kunnat bestämma mig för om det skulle vara marmorerat brunt eller nåt annat.
Jag har ärvt det efter en moster. Då var det maskätet i benen. Därför fick vi först avlägsna all färg. En möbelsnickare gjorde en del nya bitar på benen. Därför ska det målas.

När jag började så satt skivan konstigt. Den hade lossat i limningen.Det var bara att slå loss den. Sen kunde jag börja måla. 
Trodde jag. 
Benen och lådorna gick det bra med.
Det var värre med skivan. Där var fläckar som färgen inte tog på(stearin)Vad gör man då.
Jag har tvättat med målartvätt använt hett strykjärn och hushållspapper (som man gör med textilier) Till slut har jag haft på Kvistlack.

Nu kunde jag måla.
Det är jätteskönt att det är färdigt och att det blev bra.

Det har en liten finess också. En liten del av skivan på baksidan går att fälla ner.
Så har jag det där det står nu.

 


Ibland när jag använder det till serveringsbord fäller jag upp den.

 

Jag har målat med äggvit bottenfärg.
För att få lite färg, valde jag strandgrå, samma som till reliefen på skåpet jag målade tidigare.




Målade en bladranka vid hörnet not hallen. Det får inte bli för mycket.

 
En rand på lådorna och sidan det fick räcka. Nu får jag börja leta efter beslagen, de ska finnas någonstans, inte lätt efter så många år och många lådor.
Det fick vara lite gropar och defekter kvar för jag tycker det här till när det är gammalt. Hoppas nu på att det skall slitas på ett naturligt sätt så det ser använt ut





Mitt projekt denna gången är nu avslutat, nu tar nästa vid.
Önskar er en skön tid
Kram Meta

13 kommentarer:

Änglarum sa...

Du är händig du :) blev kanon snyggt! så tummen upp..ja här hamnar man på kvällskvisten hi hi/ natti natti Jessica

Tittis Trädgård sa...

Det där blev riktigt bra! Så fint med den lilla blomsterslingan/ Titti

Felix sa...

Så snyggt bordet blev!

Vinterhälsningar
Elisabet

Solstrimmor sa...

Oj, vad du har jobbat men så blev resultatet fint också!

Ha en fin tisdag!
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det blev jättefint, vackert med bladslingan. Och tur att du vann över stearinet.
Kramar/AM

Här är gudagott att vara ! sa...

Så himla bra det blev !
- Och den vackra dekormålningen...Meta du är verkligen en tusenkonstnär !
Kram / Anneli

Inger sa...

Vilket jobb, jättefint!
Kram

Maribel sa...

Ett vackert bord, som blev riktigt bra. Målade själv om några byråer, känner igen mig i funderingarna, vilken färg o.s.v. men till slut blev de vita och riktigt fina.
Ha det gott!

Isas Trädgård sa...

Såå snyggt det blev - vilken förvandling !
Du är såå duktig och konstnärlig !
Ha det så gott och lycka till med nästa projekt !
Kram
Isa

Lotta sa...

Jätte fint blev det, så duktig du är att måla, bladrankan sätter verkligen pricken över i!!! Kram Lotta

Anna - Mitt liv i vitt sa...

Super snyggt!
Tror jag tar med det hem vid nästa besök, hihi
Får du slut på projekt mamma är du varmt välkommen hit och ge dig på mitt köksbord och stolar...
Kram

Cat sa...

Men vad duktig du är! Supersnyggt :-)
Ha de gott. Kram, Catarina

Katta sa...

Vilket fint skrivbord! Och så otroligt fint du målat det efter konstens alla regler. Jag brukar vara så slarvig med underarbetet då jag målar men det är ju så viktigt. Ha en fin dag, kram Katta