Bloggintresserade

fredag 16 januari 2015

Blommiga fredag.

Hej alla vänner!

Men så kul, nu är det dags igen med Blommig fredag . Hoppas ni går in och kikar det är så många fina inlägg och tips man får.
Då var det temat då .......Årets Trädgårdsplaner.

Mina trädgårdsplaner för året på min koloni är inte så stora.
Vi kommer att riva huset och börja bygga vårt "riktiga " hus.Det tar nog större delen av detta året.

För övrigt så har jag en
plantering som jag ska försöka få fason på och det är den jag också använder som månadsrabatt.

Vi hade flera bärbuskar här tidigare och det var tänkt så för att få lite skydd vid uteplatsen. I sommar var det så mycket getingar där att vi kunde inte sitta där.
Då bestämde jag mig för att flytta buskarna och göra en blomrabatt där istället.

 Det finns en del som jag planterade där i höstas, men som denna vintern är så har jag ingen aning om det kommer att överleva.
 
Vid rostornet har jag planterat en vit ros (Tappat namnet)



Jag hade en röd hortensia i en kruka som jag också har satt dit. Vad den heter vet jag inte eftersom jag köpt den i kruka på torget,vet inte heller om den är härdig hos mig.Men jag försöker i alla fall.




Den vita julrosen har också hamnat här efter att den stod på balkongen i höstas.



Det är planterat en vit höstanemon. Buskrosen
( "Lövhult")har jag också flyttat från en trång vrå. På portalen till "matrummet" klättrar det en röd klematis sedan tidigare.
I vår hoppas jag att tulpanerna kommer upp, det är ju sork där så jag vet inte, det var en chansning. Påskliljor, krokusar, hundtandsliljor och pärlhyacinter hoppas jag också kommer att titta upp.
Mer än så är inte mina planer för rabatten just nu.
Har jag ork så kommer det kanske dit lite annat också. Har funderingar på något högre trädliknande som en hortensia om jag hittar det jag söker.Det behövs nåt mer än rostornet som höjer och ger lite skydd när vi sitter där.

Det var mitt inlägg för Blommig fredag hos Helene.
Önskar er alla en härlig helg och en god fortsättning på 2015
Kram Meta

28 kommentarer:

Unknown sa...

Å bygge nytt hus er jo et stort prosjekt! Det blir spennende.

ulla laiho sa...

Då får du fullt upp med nya huset - hoppas det går bra.

Ninnis sa...

Oj vilket projekt och så kul att få följa.....=)

Trevlig helg !

Kram Ninni

Rost och rädisor sa...

Det var stora projekt. Ska bli roligt att följa.
Allt gott
Anette

Ingmarie We sa...

Det var inget dåligt projekt: Att bygga ett helt nytt hus. Lycka till och ha en fin helg.

Carina sa...

Så roligt att få bygga nytt! Då har ni mycket att se fram emot. :) Växterna får vi hålla tummarna för den här vintern.

Ha en fin helg! Carina

g sa...

Fin buskros Lövhult du har. Den har jag aldrig sett förut. Ha en skön helg/MOnica

Merja sa...

Spännande med husbygge!! Ska bli spännande att följa. Fin ros på sista bilden...namn?
Trevlig helg!

Maribel sa...

Oj det var ett jätteprojekt, men så kul, lycka till med det. Trevlig helg! Marika

Hajan sa...

Så mycket roligt man får vara med om. Så spännande med både bygget
och nya växter, Ni 'är duktiga
lycka till med allt önskar
Hajan

lavendia sa...

Hos er finns det alltid planer. Och det är väl det som är poängen, att man hela tiden drömmer vidare om små förbättringar. / Britt

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Du har en "del" att göra hör jag.
Ska bli kul att följa.
Låter spännande.

Ha det gott och trevlig helg, hej Ewa :)

Solstrimmor sa...

Härligt med framtidsplaner!

Ha det gott!
Kramar från Eva-Mari

A House With A View sa...

Inget dåligt projekt, bygga nytt, wow! Då förstår jag att tiden inte kommer att räcka till så mycket annat :) Kul ändå med framtidsplaner, jag håller också på och spånar på vad som ska göras här hemma inför våren :)

Kramar aka

livihagen.blogspot.com sa...

Å rive et hus for å sette opp et nytt høres ut som litt av en plan, tenker jeg. Om du i tillegg får tid til å se til hagen så må jo det være en bonus. Lykke til!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en hel del ni har och göra, ska bli roligt och följa. Hoppas vi får en sommar med mindre getingar.
Ha en bra helg
Kramar/AM

Inger sa...

Lycka till med allt!
Kram

Sofie sa...

Oj, vad roligt med nytt hus :) Det blir spännande att följa:)
Kram Sofie

Anette sa...

Det låter som om det blir ett fullspäckat trädgårdsår! Spännande med nytt hus också. Lycka till med allt. /Anette

Cat sa...

Åhh nej, så besviken. Jag missade den här fredagen. Kikar runt på allas inlägg och kommer igen starkt nästa vecka.
Ha de gott, Kram, Cat

Anonym sa...

Spännande med ett helt nytt hus. Gissar att det "lilla" projektet räcker mer än väl.. ;)
Kram!

Eva Linnea sa...

Riva hus och allt annat som du skriver är väl storstilade planer tycker jag!? Lycka till! Det kommer säkert att bli jättefint.
Ha det gott!
/Eva Linnea

Änglarum sa...

Hej Maggan! skall bli spännande att se eran framtida stuga :))och såklart dina blommor..ha en fin Söndag< kram Jessica

helle sa...

Må være lykken at starte fra bunden med et nyt hus-bygge-projekt!
God arbejdslyst, -og god søndag!
Kram Helle:-)

LINDA sa...

Oj, så roligt med nytt hus! Det låter som riktigt stora planer :D

Vad är en månadsrabatt?

Kram
Linda

Anita sa...

Det är ju ett riktigt stort projekt att bygga ett nytt hus. Och det låter ändå som om du har en del planer även om det inte är så mycket. Hoppas att det du hoppas på ska komma upp gör det. Och att hortensian klarar sig.

Önskar dig en fin söndag kväll!
Kram Anita

Valdreshagenmin sa...

Oisann, kjempeprosjekt med nytt hus! Det blir spennende å følge med. Ha en fin uke :-)

Annas trädgård sa...

Svårt men roligt att får rum med det man vill ha på en kolonilott. Jag älskar att promenera genom koloniområden, alla dessa personliga små hus och trädgårdar. Kan tänka mig att ditt blir vackert!