Bloggintresserade

lördag 29 november 2014

Hos Charlottas trädgårdsfärger är det barndgult

Hej alla vänner som kikar in här!

Charlotta har en fotoutmaning om trädgårdsfärger och denna veckan är det "brandgult" som är på tråden.Den kan nog vara både stark och lite svagare för mig.
Nu var det ett tag sedan jag var med så det blir till att leta bland mina bilder vad som kan finnas.



Jag börjar med en vårblomma Påskliljan. Jag har aldrig sett den i dessa färger tidigare. Har sett att den finns som lökväxt att plantera nu i år.




Lupinen är en blomma som är "helvild", den kan nog ha vilka färger som helst. Här är den gul och brandgul, lite dålig färgåtergivning bara. Lite för ljust.




En av alla mina brandgula rosor. här är det Gheislaine de filigonde. Den har ju många skiftningar innan den vissnar ner.







Den här är namnlös hos mig. Fått den av en granne och hon har heller inget namn på den.
Den är otroligt vacker.








En ros som jag bara älskar är denna "Lady Hamminton".

 
Bredvid den stod i sommar en liten nejlika som blommade så där, det blir nog ingen mer.
 
 Däremot älskar jag dessa vackra levisior.
Har denna och en mörkt rosa.








Mitt senaste tillskott av pelargoner är denna "Els"
Köpt på pelargonmuséet i Bodafors i sommar


En ringblomma med flera färger, även om den ser rosa ut just här på bilden.





Många av våra växter får så vackra brandgula blad på hösten.




En brandgul daglilja får jag inte glömma.






Till sist Tagetes Linnea, de skiftar också i färg beroende på plats. Solen eller skuggan har jag märkt hos mig.

De var mitt bidrag till Blomsterfärger hos Charlotta
är du nyfiken på flera brandgula blommor gå då in där och kika. 
Önskar er alla en fin första advent
Kram Meta

9 kommentarer:

lavendia sa...

Många fina motiv på temat brandgult. Fortsatt trevlig adventshelg!

Charlotta sa...

En lyckad bukett av brandgult. Tack för att du delar. :)
Ha en fin helg!

Ninnis sa...

Vilka härliga bilder.....så mycket vackert.....=)
Trevlig helg !

Kram Ninni

Anjas Hill sa...

Dessa färger är vackrare än brandgult....;-)! Vet inte varför jag tycker att ordet brandgult är så "aggressivt"?
/Anja

Här är gudagott att vara ! sa...

Den dagliljan finns också i min trädgård, tycker både blomman och bladen är vackra och dekorativa !
Härliga bilder som får en att längta !
Önskar dej och din familj en mysig adventssöndag !
Kram / Anneli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Brandgult sa vi när vi var små, inte så ofta man hör ordet nu. Det var en fin samling blommor du visar, vackert inlägg.
Kramar på advent/AM

Änglarum sa...

Hej Maggan! åh vilka fina blomster bilder ♥ önskar dig en fin 1 a Advent med massor av mys ♥ kram kram Jessica

Anette sa...

Ett fint urval och när jag såg dina rosor kom jag på att jag också har en brandgul ros. Får nog lägga till en bild till på mitt inlägg ;) Ha det så gott. /Anette

Maribel sa...

Många fina växter, gillar de med lite mildare färg som Lupinen och rosen. Ha det gott.