Bloggintresserade

fredag 5 september 2014

Höst hallon.

Hej mina vänner!

Vilka underbara dagar vi har, värme på dagen och så fina kvällar.

På min trapp växer en slingerväxt från lådan utanför. En doftpelargon som börjar ta höstpaus. Katten sitter och kikar på nåt spännande som hänger

uppe i veranda taket.
Katter är då sig lika de gillar att kika på fåglar.

 
På em. har solen gömt sig bakom alla höga träd utanför. Den kikar fram lite här och där, nu när löven börjar falla.

Synd att vi inte kan ta ner buskar och träd så vi får in solen. Då blir det sånt liv från stora vägen.



I många av mina rabatter kommer det tidlösor. De lyser upp så fint mellan alla gröna blad och grenar. Här mitt i Rosenkvittenbusken. Den har många frukter på gång, de borde mogna innan vintern i år. Då skall jag testa att göra marmelad.




Jag har några kvistar med hösthallon. 
Det brukar inte bli så mycket på dom. Eftersom ja inte bott här tidigare så har fåglarna hunnit före mig.

Det finns flera fördelar med dom hallonen.
Det är ingen mask i dom, det är för kallt  för masken.

Man klipper ner buskarna  till vintern, så rådjuren får inget att äta av.


 Idag plockade jag en hand ful. De är så goda, jag älskar hallon så de passar mig bra.






Det är en skön känsla att kunna få uppleva hösten här. Förut om åren har jag flyttat hem när jag börjat arbeta efter semestern  Då blev det bara korta stunder jag var här innan kvällen och inte varje dag.
Det här är en stor förmån. Det var så här jag tänkte mig när jag köpte kolonin.
Önskar er alla en fin och skön helg.
Kram Meta

7 kommentarer:

Törnrosa sa...

Så mycket mysigt du har på din koloni. Och att få bo kvar istället för att fara hem och arbeta - förstår att det känns underbart.
Vilken fin bild du tagit på tidlösan. De är favoriter på hösten för mig, plus höstanemonerna. Gillar det flyktiga, lite väna som de utstrålar och den skira färgen de har.
Ha en fin helg bland hallon och blommor.
Kram från Törnrosa

Veronica sa...

Jag har inga Tidlösa men har funderat på att skaffa dem. Vore skönt att ha lite "krokus" som blommar på hösten ;)
Och inte har jag heller några hallon heller...
Men finns det nåt godare??

Jag får nog ta mig en funderare på att skaffa bägge !

Kram

Änglarum sa...

Hej!såg just att helgen skulle bjuda på sommar värme härligt!!! får nog bli mamma som hämtar pion plantorna..har bilen på verkstad troligtvis hela nästa vecka!skall be henne höra av sig till dig.Ha nu en skön helg! kram Jessica

Tittis Trädgård sa...

Jag förstår att du njuter av att få vara kvar på din koloni. Visst är det härligt med det fina vädret, det trodde man ju inte för några veckor sedan när det regnade som värst. Så mumsigt det ser ut med hallon!/ Kram Titti

A House With A View sa...

Låter härligt som du beskriver det! Så skulle jag också vilja ha det om jag hade en koloni, att kunna vistas där så mycket som möjligt - kvalitet!! Underbar miljö, det måste vara en lisa för själen att strosa runt där. Fina blider!

Kramiz aka

Rost och rädisor sa...

Så gott när det blir precis som man tänkt sig och kolonilivet verkar alldeles underbart. En bra blandning av njutning och arbete.
Ser gott ut med hösthallon.
Anette

Högagärde sa...

Så härligt med hösthallon men stämmer det att de inte är så goda som vanliga.

Elisabeth