Bloggintresserade

måndag 9 juni 2014

Vad det blev

Hej alla vänner ute i sommarvärmen!

Tänk vilken härlig Pingsthelg det varit. Sol, värme, lite svala vindar och lite moln.
Jag har mest strosat runt och njutit av allt som växer. Foten gör ju att jag får ta det lugnt, det är fortfarande svårt att ha en sko, men det stramar inte lika så jag undrar om det inte är på väg att vända nu.

Vet ni vad, det är premiär för att sitta i växthuset nu på kvällen med datorn.Det är väldigt skönt.
En kopp gott te och vackra blommor från Backamo.

Det var inte bara rosorna jag köpte där.
När man lägger plattor blir det ofta små mellanrum, jag har  satt en kryptimjan som doftar Kummin.
Den kommer så småningom 
att täcka mellanrummet 
 

Runt   äppelträdet har jag satt två kryp Gypsoflia.
En vit och en rosa som skall få täcka den jordytan. Det går inte att sätta växter som har täckande rötter då blir det inga äpplen.Här blir det tuvor och själva blomman täcker ytan.




Jag som inte trodde jag skulle få några äpplen, det är flera stycken, så glad jag blir.




 
Jag kan ju bara inte gå förbi
de vackra Irisarna. Här är de en blåsvart sammets iris som också fick följa med hem.

Den gör verkligen skäl för sitt namn. Sammet.



 


Nu måste jag få skryt lite. Det är ett fint grönsksland jag har. Det är mitt första.



Lök, sallad ,potatis,morötter rödbetor och sockerärter till och med majs har jag testat.
Det är till och med små blomknoppar i den tidiga potatisen.





Jag avslutar med den vackra 
rosen Aiche som blommar så fint nu. Det finns massor med knoppar som jag hoppas skall slå ut.

 
Den är placerad så att den skall hänga ner över min plats vid vilstolen.Det tar nog nåt år innan det är som jag täkt mig.











 Ett bi gillar den med.

Önskar er alla en fin början på veckan
Kram Meta




7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Så otroligt fint du har på din koloni! Den svarta irisen var riktigt snygg! Tråkigt att höra om din fot, hoppas du snart blir bra igen./ Kram Titti

Inger sa...

Med all rätt är du stolt över din fina köksträdgård. Och 'Aïcha' är en av mina favoritrosor.
Kram

Solstrimmor sa...

Det syns så väl att du har gröna fingrar! Så vackert allt är... och vilket grönsaksland!!

Ha det gott och hoppas foten snart är helt bra.
Kramar från Eva-Mari

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Så fint och mysigt du har det! Grönsaklandet ser verkligen frodigt ut. Åh, så underbart med rosen som blommar. Här har inte någon slagit ut ännu även om det nog inte dröjer länge nu för de tidigaste.

Ha en toppen dag!

Mejrams! sa...

Oj, oj så det växer och knakar hos dig, ett litet paradis har du. Ditt köksland ser jättefint ut, jag försökte få till en större bild men det gick inte. Hade ju gärna sett litet mer. Kram Merja

lavendia sa...

Klart du får skryta om det trädgårdslandet. Otroligt vad frodigt det ser ut. Kummintimjan, vad härligt det låter.

Rost och rädisor sa...

Grattis till fina grönsakslandet. Det ser frodigt och välfyllt ut. Sammetirisen är verkligen snygg. Ny favorit här tror jag bestämt.
Allt gott
Anette