Bloggintresserade

måndag 16 juni 2014

Måndag med Pionfrossa.

Hej alla vänner!
Idag är det måndags(morgon) och kroppen känns stel och tung.Ute är det grått och svalt lite regn smattrar mot taket.
Det är inte så dumt efter en het solig dag igår.Jag tycker att solen är så het, det nästan bränner fast jag har en rejäl solbränna som borde motstå det.

Igår var det en arbetsdag här på kolonin. Det bjöds på sill och potatis mellan arbetet och medlemsmötet.Våra bodar har kommit till stan men inte ända till oss. Väntar. 
Det har inköpts en paviljong att ha innan de är på plats och även sedan förstås, istället för en massa parasoll, för att kunna sitta ute när det är varmt och soligt.
Det blir inga mer kort från dagen, för jag gick hem efter att ha blivit så krängt av en stugägare.  Att bli beskylld för nåt jag inte gjort, det tänker jag inte ta skit för. Därför tänker jag inte engagera mig så mycket mer i det gemensamma.

Här på min tomt trivs jag bäst. Bland blommor och blad.
På tal om det så såg jag att en av mina salvior har fått fina blommor, Jag brukar låta en växa upp och ge blom de är så fina till buketter och att bara se i kryddlandet.
 





Det blir inte så mycket kryddblad om de får gå upp i blom, men jag kan inte låta bli.Efter att den blommat ut klipper jag ner den.Då kommer en ny omgång.




Hos mig är det rena pionfrossan just nu. Så vackert och jag är så glad för det.







Den rosa skulle kunna vara en Sahara Bernard, vet inte för den fanns här när jag kom hit. Kanske en vanlig bondpion.


De vita pionerna har jag samlat vid skugghörnan.Förstår inte vad jag har gjort av namnlapparna.Får leta.






Den enkla vita brukar var först ut bland mina pioner men i år var de rödlila före. Här finns också en dubbel vit.En liten gräddbakelse. Hihi






Den här med det gula i mitten, har jag fått av en bekant i Torshälla som i sin tur inte hade en aning om vad det var för nåt när han skulle slänga den.Naturligtvis tog jag hand om den och nu kom första blomman.


Den rosa Sara Bernard kommer sist av alla och det stämmer även i år.

En ny vecka med nya äventyr väntar.. Det får ni se sen.



Önskar er alla en fin första dag i midsommarveckan.
Kram Meta

9 kommentarer:

Unknown sa...

Kära du, så väldigt tråkigt med påhopp. Och så onödigt. Förstår om du tappar lusten.

Salviablommor är verkligen fina i buketter! Och pionerna är så härliga såhär års.

Var rädd om dig.

Cat sa...

Salvia och pioner är fint tillsammans. Många olika sorters pioner du har :-) jag har två och känner mig nöjd med dem. De fanns när vi köpte huset så de är nog lika gamla som tomten. Tre rosa doft- och en röd bond-pion.
Trist att behöva känna sig kränkt när man arbetar med gemensamma ytor :-(
Ha de gott. Kram, Catarina

Rost och rädisor sa...

Många fina pioner!
Salvian tycker jag är en läcker växt. Även om man låter den gå i blom räcker bladen till många anrättningar, många fler än vi orkar göra av med här och ändå torkar jag för vinterns behov. Sen drar den ju till sig fjärilar och andra insekter. Trevligt.
Mindre trevligt när man försöker bidra och göra sitt bästa för det gemensamma och får skit.
Förstår att du drar dig tillbaka. Hoppas der kommer fram vem som är skyldig så du får upprättelse och helst ursäkt.

Ha det fint
Anette

lavendia sa...

Usch så trist. Hoppas det blir bättre och kanske en ursäkt.
Salviablommor gillar jag också. Eftersom jag inte använder salvian i mat, så får mina alltid blomma.

Mejrams! sa...

Så vackra så vackra är dina pioner, som små gräddbakelser!
Trist när man blir baktalad. Hoppas det löser sig och att du får upprättelse! Kram Merja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kanske var det en stugägare det blivit för varmt för, hoppas han/hon tar kontakt och ber om ursäkt. Det är en fin samling pioner du har, vi har bara två sorter.
Kramar/AM

Änglarum sa...

Usch så trist!! det sätter sig som en tagg vilket man vill eller ej..hoppas ändå du försöker att inte ta åt dig! ha en fin forts på kvällen< kram Jessica

Änglarum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hajan sa...

visst är väl Pioner underbara?

Doften tycker jag också mycket om



kram Hajan