Bloggintresserade

måndag 23 juni 2014

Besöket hos Elisabeth

Hej alla vänner!

Vår resa till Bodafors fortsatte vidare till Högagärde där vi besökte Elisabeth.
Hennes trädgård är så fin och prunkande. Nu får ni följa med på en liten vandring.







En välkomnande grind. Gången upp med så vackra blommor i höga krukor. De fina taggtrådsbollarna ligger också där. Leder oss fram till det stora formklippta 19 år gamla silverpäronträdet.Det har Elisabeth planterat och format själv. Nu behövs det en traktor för att klippa det.
Mycket bra gjort tyckte vi



Gångarna leder oss vidare genom hela hennes trädgård lite smakprov här.


Har man får blir det mycket ull så vad göra, jo lägga det i rabatterna mot ogräs





Ett sommar spa ute är ju bara så bra. Synd att det finns gränser på min koloni annars så skulle jag fixa ett jag med.




Den vackra blå bergsvallmon passar verkligen in där vid vattnet. Blå blå är.....





Planket och rabatten med alla Fingerborgsblommorna är så vackert.

 

Här stod också den röda irisen hon visade på sin blogg för ett tag sedan. Tyvärr var den överblommad  nu. Men en liten rot fick jag, att sätta hemma hos mig.Ni vet jag är ju tokig i irisar.Tack och jag är sååå glad för den.




Här är den ständiga följeslagaren och tokig i att leka. Pinnar det är bra det. Några kast blev det allt.












Vill du läsa mer om hennes odlingar kan du göra det i Hus o Hems Trädgård.
Växthuset det syns knappt genom alla buskar och kryddor. Mysigt är det i alla fall.En tunna med gödselvatten av nässlor är ju förnämligt för växterna.



Här hittade jag en röd vallmo och en brun Iris bland alla grönsaker och kryddor. Så smakfullt.






Alla små insekter har också fått ett eget hotell.

Vi avslutade vårt besök i det fina lusthuset med kaffe och jordgubbar.
En mycket trevlig dag att ta med sig i vinter när mörkret kryper på.
 

 På väg till bilen passerade vi den här fina rabatten.






Ett stort Tack till dig Elisabeth för all gästfrihet du visar.
Kram Meta

9 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Det måste ha varit en upplevelse! Hon har ju det så smakfullt och fint!

Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt och gå runt och titta i en sån fin trädgård, det klippta trädet var imponerande. Kan tänka mig att du fick fin inspiration.
Kramar/AM

lavendia sa...

Tack för trädgårdsvandringen!

Tittis trädgård sa...

Vilket mysigt trädgårdsbesök du har varit på! Trädet var verkligen tjusigt/ Kram Titti

Inger sa...

Alltid lika roligt att besöka andra trädgårdar.
Kram

Högagärde sa...

Så trevligt vi hade det och så fint du skriver. Det värmer hjärtat. :-)
Vilken härlig bild på Max. Det visar verkligen hans personlighet. Tack för trevligt besök.

Kram. Elisabeth

LINDA sa...

Jag hittar inga nässlor att göra nässelvatten på i år, men jag är nästan lika glad för det eftersom det stinker så förskräckligt att jag inte vill vara i trädgården när jag har vattnat med det. Burr. Önskar att det räckte att låta nässlorna dra ett dygn eller så ...

Blir nyfiken - vad är det som gör att du inte gillar engelska trädgårdar?


Kram
//Linda

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fantastisk trädgård och det är ju så roligt att se sig omkring och man får så många härliga idéer att fundera på! Härliga bilder.
Agneta kram

Marit sa...

Wow så flott hage og mange fine planter, det var nok artig å kunne få vandre rundt og se der.

Fine bilder og takk for omvisning,
Marit.