Bloggintresserade

fredag 23 maj 2014

Träd och rostig ställning.

Hej alla vänner!

Nu tror jag sommaren är här i alla fall. Det har varit så varmt och jag har nästan bara njutit.
Mannen kom med de stora träden, oliv och fikon.De har fått lite bättre jord och sin plats för sommaren. Det blev en liten olivlund vid matbordet.
hihi.
Har hittat lite gamla krukor som inte går att använda till annat än blommor för de är så förstörda inuti.
Här passade de väldigt bra , ett till olivträdet och i den lilla bor en liten viola Hederacea, Den mellanstor har en chokladblomma.Det höga olivträdet står bakom stolen.
 

 Nu har jag hittat den , ställningen till mina luktärtor.
Har letat på flera ställen och på Nyströms trädgård hittade jag den. 
Följde med en väninna dit igår.

Nu skall den sättas fast och sen planteras det i den.



Hos min granne finns en så vacker buske.
Pärlbuske heter den, Knopparna sitter som pärlor på träd.

 
I år mår den väldigt bra för så mycket blommor har den nog aldrig haft. 




Hos mig har den lilla skira söta spetsmössan slagit ut i dagarna.
 




Den blommar också mer än vanligt. 

 
Det här är nog den allra sista tulpanen hos mig som slagit ut.

Nu kommer alla sommarblommor med en väldig fart.
 

Denna rödbladiga revsuga har fått blommor idag.
Den är lite nyckfull tycker jag. Ibland har den så många blommor så det ser ut som en hel skog. Men i år är det inte så tätt mellan dom. Nästan kalhygge. hihih



I går kväll bjöd jag in en kolonigranne till mitt växthus. Lite vit sparris, skinka och hollandaisesås och ett glas vitt vin till. Det är ju bara så mysigt att sitta där och äta prata och lära känna grannarna lite bättre.Att dela gemenskapen med varandra istället för att sitta ensamma i var sin stuga.  Det är ett av de fina med att ha koloni.
Den här vita syrenen har jag satt utanför staketet. Trodde det var en blå, för jag ville ha den vita kvar, från den så kallade häcken vi hade..
Lurad blev jag för den som står i landet är blålila,på stam.
Så kan det gå.


Det var min varma dag på kolonin.
Önskar er alla en fin lördag
Kram Meta

6 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Otroligt snyggt luktärts-stöd! Pärlbusken står på min önskelista, men har inte kommit på någon bra plats att ha den på ännu. Här har vi också haft en toppenfin dag med 25 grader i skuggan, inte kan man tro att maken fick skrapa bilrutorna förra veckan när han skulle till jobbet! Det går fort mellan ytterligheterna:-)

Marit sa...

Så mange fine og spennende planter du har, hagen din er som en oase.

Vi satser på sommer og varme dager fremover, her regner det nå men vi trenger jo litt vann til ny-plantene også.

Fine bilder, god lørdag fra Marit.

Cat sa...

Vilket snyggt växtstöd!
Det ser så härligt ut hos er nu, lummigt och fint.
Ha de gott. Kram, Catarina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin klätterställning, den finaste jag sett. Hoppas få se den igen full med luktärtor.
Ha en toppenhelg
Kramar/AM

lavendia sa...

Vilken fin dag du hade igår i den tropiska värmen. Ser så mysigt ut i växthuset. Jag har ju kanalplast - bra men ser inte så snyggt ut.
Pärlbusken är otrolig. Mycket passande namn innan blommorna slagit ut.
Vad krukorna blev bra.

Änglarum sa...

Hej hej..så jätte fin rostigt klätter torn! nu skvalar regnet..må så gott< kram Jessica