Bloggintresserade

tisdag 26 november 2013

Amaryllis o ljuskrona

Hej mina vänner !

När jag var ner i en av våra källarskrubbar så hittade jag blommor som jag hade glömt att de fanns. Det var två Amaryllisar från förra julen. En vit och en röd.

Har tagit upp dom pysslat om dom, nu får vi se om de vill blomma.Kommer ju inte till jul antar jag, men vad gör det bara de blommar
Jag har aldrig lyckats förr med det.Någon gång skall väl vara den första kanske.




 Lärk kottarna satte jag på en ljuskrans i vardagsrummet, grenarna är ju så lätta att böja runt en stomme.Har hängt långa ljushållare i den.

 




 










Funderade på vad det skall bli av resten.
Spar med det pysslet till närmare jul tror jag. Det är kul att plocka fram lite i taget.

Ha en fin dag
kram Meta

9 kommentarer:

lavendia sa...

Vad roligt att hitta knölar med liv i. Det är kul att ta fram litet i taget som du säger.

Katta sa...

Åh spännande. De lär nog blomma skulle jag tro. Jag plockar precis som du fram lite i taget så får man känna sig för hur och vad man egentligen vill ha för varje år med. Tyvärr har jag inte fått tag i receptet, letade i går. Har du möjlighet att maila det till mej skulle jag vara jättetacksam :) Kram Katta

hagen vår sa...

Hei! jeg har aldri fått dem til å blomstre det andre året, men jeg krysser fingrene for at dine blomstrer. Ha en fortsatt fin dag! Anne

Lotta sa...

Fint med kottarna , jag och hunden har också varit en tur till skogen och samlat på oss diverse material till advents fiffandet!
Kram Lotta

Gunilla sa...

Visst är det roligt med julpyssel och fint blir det också.
Här i blogglandia kan man ju få många ideer.

Ha det gott

Hans sa...

Hoppas du lyckas väcka liv i amaryllislökarna.
Ha det gott!

LINDA sa...

Min samling av amaryllisar blir bara större och större för varje år. Kan ju inte slänga dem och någon har ynglat av sig. En del blommar i rabatten mitt i sommaren. Andra går det inte lika bra med - önskar att jag kunde komma på hur jag ska göra för att driva dem till jul. Lycka till med dina!

Kram
//Linda

Veronica sa...

Jag har sparat några lökar ibland och tänker att jag ska plantera dem ute men sen glömmer jag alltid bort dem!
Så jag skippar det i framtiden tror jag... Det blir till att köpa nya lökar!
Eller om jag ska vara riktigt ärlig så blir det mycket "pålåtsasblommor" hos mig för jag har verkligen inte "gröna fingrar" Inomhus :)

Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Amaryllisarna sparade alltid min mamma, men jag har liksom ingen bra stans att ställa dom på.....men det är ju så roligt när dom kommer tillbaka.

Vilken jättesöt krans du gjort. Jag hade ett lärkträd i förra huset, det är sålt till norrmän och dom är inte här nu, undrar om jag skulle våga "låna" några kottar.......jag kan ju lägga en lapp till dom! Dom är så söta dom kottarna och med prismor blev det hur fint som helst!

Agneta kram