Bloggintresserade

söndag 8 september 2013

Allmogemarknad


Hej alla vänner som kikar in till mig!

 Som jag skrev tidigare så har det varit Allmogemarknad här idag. Det är stor skillnad på den och andra marknader. Här lägger en grupp människor ner massor med tid för att få fram det som fanns på 1800 talet, både handel och annat som barns lekar,transportmedel allt som visas i teater och små spel av 
olika grupper.

 
Vi började vår vandring min väninna och jag vid djuren.

En vecka gamla kycklingar. Några får med sina lamm . Hästen och oxarna som var viktiga dragare på den tiden.




















Vi vandrar vidare genom marknaden
 Då möter vi en häst och vagn och en cyklande man









Vad sägs om en gädda till middag.












Att vara barn och gå på marknad kan ju också vara kul när det finns lite att göra. Fiska båtar i vatten det var inte så lätt såg vi. Tjejen fick en i alla fall.





Att få en strut karameller eller kanderade äpplen det är mumma det för både liten och stor.



















Ett hus med hjärta på dörren måste alltid finnas till hands.Även på den tiden




Handel är en stor del av alla marknader. Här fanns det bara saker av äkta vara . Grönsaker, leksaker, textil. ull och bröd i alla former. Antika saker.


Honung, där fanns en bikupa i stubbe häftig tyckte jag.

 
Det fanns många som sålde olika saker i "Luffarslöjd" i olika varianter.


Kolla in fåren de var häftiga.










Duktiga kvinnor satt och stickade  det de sålde.
En kvinna spann även garn på gammalt vis med spinnrock och ull
Lägg märke till kardorna som ligger på pallen






Det fanns många som sålde bröd kakor och korvar. Det som säljs är hemgjort eller av småföretag.

Grönsaker är ju aktuellt just nu och där fanns allt som man kan odla tror jag


 


All betalning sker i riksdaler och inte i kronor eller ören.
Förpackningarna är i brunt papper inga plastpåsar fanns på den tiden.
















 Sylt och marmelader och saft fanns av alla slag.


Best att vara försiktig här. Vargen ser inte så glad ut.





Leksaker till barnen som fanns då kunde vi köpa. Ni minns väl kottekossorna???


Vedträdockor  var ju vanliga. man tog det som fanns att tillgå när man gjorde leksaker.
Ingen plast här inte.



Barnen kunde också få pröva på olikasaker. Här täljer en kille.


Spelemän fanns det en del av med 
 
Nyckelharpa
cittra och fiol


Till slut visar jag en del bilder av tidsenligt klädda människor.
 
Från skiftande samhällsklasser i det samhället.
















de unga killarna dansar en dans för flickorna som hejar på. den som tappar pinnen får gå ut.



 





Avslutar med mäster själv.



Här visas också hantverk av olika slag.

Tillverkning av kritpipor.


Man gjorde borstarna för hand av bla. hästtagel

 


Att fläta korgar var viktigt redan då och mycket populärt än idag



 




Att kunna smida var viktigt. Det fanns inte så mycket maskiner på den tiden. Det mesta gjordes ju för hand.




Det var ett långt inlägg  och jag har massor av fina bilder kvar som jag skulle vilja visa. Istället får ni komma nästa år och se det själva
Ha en fin vecka 
Kram Meta

6 kommentarer:

Rapport till Vänfors sa...

Gud, vilken marknad, där hade jag gärna varit. Blev riktigt inspirerad av utedasset, skulle vilja ha ett eget:)
Kram Annika

samson sa...

det var ju mycket att se på marknaden
jag var inte upp och kollade
ha det så bra
maggan

Ett ögonblick sa...

Tack, snälla för visningen, riktigt häftigt!! Jag föll ju pladask för både får och takkronan, vackert!!

Ha det gott!!
//lisa

eileeninmd sa...

What a great post. I love the animals and the wonderful marketplace. Beautiful photos, thanks for sharing your world. Have a happy day!

Unknown sa...

Wonderful post!! Boom & Gary of the Vermilon River, Canada.

Eva Linnea sa...

Helt fantastiskt!!!
Kram från EL