Bloggintresserade

söndag 14 juli 2013

Vila och Rosor

Hej alla som kikar in.!
Här är en mellandag med lite grått väder så det får bli en lugn dag här.Ska fara hem till lägenheten en vända idag. Det behöver tvättas och vattnas där.

Igår gick jag en vända runt området. Det finns så mycket som blommar, speciellt rosor, att titta på

Det här är en ros som finns på många tomter.
"Maiden´s Bluch"










Vi har också en snarlika ros som ingen har kunnat ge mig namnet på.

Den har tätt fyllda, blommor lite mörkare inuti, och är ca. 4-5 cm stora. Den är otroligt söt blommar en gång nu i juli.
I år har den bevarat blommorna länge för nätterna har varit rätt kalla.





Att komma hem till en så vacker rosbåge måste göra ägaren glad.




Det märks att det börjar komma in lite nytt folk här för det ändras med blommor på lotterna. rosor börjar få andra färger och storlekar
Här är en sammets vinröd storblommig ros.


"Burgundy Ice"







När de äldre försvinner så tar de namnen med sig, om de minns vad de heter. Ska nog ta och dokumentera mina blommor på nåt sätt så jag vet när någon frågar. Kanske någon som en gång köper den här kolonin vill veta.


De här lilla söta rosen hittade jag vid en tomt. Ingen var hemma så jag fick inte veta vad den heter.Den är svagt orange med små lite skålformade blommor  i klasar.





Jag avslutar den här roskavalkaden med klätterrosor. 

 "Flamentansen" som finns på många av tomterna här.
Det är en av de äldsta klätterrosorna som klarar vår Zon. 
 
Nu  finns det många fler sorter och det är nu "Hybrida Honungsrosen" som är poppulär på många tomter.





En sommarhälsning från mig på min koloni.
Ha en härlig dag var du än är och gör.
Kram Meta

7 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken härlig rosenkavalkad! Jag provade en Flammentanz här hos mig, röda rosor är ju fint mot mitt vita hus, men se det gick inte alls, den ville sig inte. Honungsrosen är så vacker, är sugen på att plantera en klätterros för jag tycker det är lite romantiskt=) Även vi har mulet och det känns lite kyligt efter dagar med 27 grader. Ha en fin dag!
Kram,
Regina

Unknown sa...

Här har det inte heller varit så aktivt på bloggfronten på ett tag men nu har jag läst ikapp mig hos dig och Oj så mycket fint du visar - Härligt!
Ha en skön söndag!
Kram Allis

Cat sa...

Så vackert med rosor. Jag bara älskar gamla rosor, gärna de med små, små ilskna taggar längs hela stammarna. Vita, ljust gula och rosa med sån fantastisk doft att man dånar av.
Honungsrosen är min absoluta favorit.
Ha de gott. Kram, Catarina

Charlotta sa...

Jag sparar alla etikett på blommor jag köper, men sedan struntar jag i vad de heter när de väl är i landet. Skulle aldrig kunna minnas latinska namnet eller sortnamnet, får vara glad om jag minns vad det är för växt på svenska. ;)
Härliga rosor i koloniområdet. Det riktigt sprakar av färg och jag kan ana att doftupplevelsen också är häftig.

Birgitta sa...

Så härligt att få se dessa underbara rosor hos dej,jag känner nästan dofterna, kramar Birgitta

G:a Affären sa...

En underbar roskavalkad du visar oss. Ja, att dokumentera är viktigt! Man tror att man ska komma ihåg, men neej... Jag har planterat ett äppelträd men kan för mitt liv inte komma ihåg vad det heter. Får väl ta med mig ett äpple till en expert som brukar sortbestämma bla äpplen.

Kramar
Cia

Shirley sa...

Wow! Burgundy Ice is a gorgeous rose!! Love the rose arbor too!