Bloggintresserade

måndag 4 juni 2012

Rabarber.



Minns ni min rabarberplanta tidigt i våras? bilden bredvid.
Nu i veckan var den jättestor och jag har plockat 8 kilo rabarber, så den är inte mycket större nu igen. Fast den växer ju snabbt så det blir flera gånger jag kan göra denna rabarberdricka och marmelad brukar det åxå bli. Det blir mums när det är varmt ute att släcka törsten med drickan.


Här ser ni hur mycket jag fick av 3½ kg. rabarber. Några stora och några små gebortprov flaskor, det är alltid bra att ha på lager.

Här kommer receptet:

3½ kg. rabarber i mindre bitar.
2 Citroner åxå i bitar eller skivor.
60gr. vinsyra samt 4 kg. socker( jag tog 3 kg ) löses i 5 liter kallt vatten.
Rör tills det löst sig.
Blanda sedan i rabarberbitarna och citronbitarna och rör en stund så det blandar sig och drar åt sig lite vatten så det sjunker ner. Jag la en tallrik över som tyngd så inte rabarbern flöt upp till ytan.
Låt allt stå svalt i 2 dygn sila och det är klart att hälla på flaskor.
Jag brukar alltid frysa saft så jag vet inte hur länge den håller sig i kylen ni får pröva er fram.

Lycka till!

Det här var ett kort inlägg innan de sista kommer från Skottland.
Kramar Meta






Inga kommentarer: