Bloggintresserade

lördag 30 juni 2012

Iris

Iris av alla de slag det är en av mina favoriter i rabatterna just nu.
Jag letar efter dom vart jag än är. Hos bekanta,i handelsträdgårdar.
eller på nätet.
Jag har ytterligare två  irisar men de är så nyplanterade att de har inte fått blommor i år.
Det är en mörkblå låg sort och en hög vit. De kommer nog nästa år hoppas jag.








Den gul-vita är en av mina äldsta den kommer från en släkting till min man i Skövde.

Den blå lila gula är från Rumänien från början, har fått den av en kvinna som hade koloni bredvid mig på mitt förra ställe.


          Den ljusblå och lila är  från en granne här på kolonin.



Den här är köpt på en resa i förra sommaren
och är en strand iris
Färgen är lila med nästan svarta strimmor och en ljus lila ton.




Den blå strandirisen är från vårt hus vi hade tidigare Den är en stor tuva nu och måste delas om den skall bli fin i fortsättningen. Det blir tomt i mitten av tuvan när den blir äldre.


Den här ljust lila strandirisen tycker jag är mycket vacker ser fram emot en stor tuva av den. Tycker att den påminner lite om den med en svart teckning på kronbladen som ni ser längre upp.

När jag var på promenad i vårt område en kväll såg jag en klargul iris den var helt otroligt vacker. Måste nog gå dit och be om en rot. Det blir min nästa Iris.

Ha det gott 
Kram Meta

Inga kommentarer: