Bloggintresserade

tisdag 1 maj 2012

Blommor i mängd

 Här kommer det ett potpuri på lökväxter(och lite annat med)som blommar i mina rabatter, som ni vet så älskar jag lökväxter.


Den här rabarberplantan har jag haft med mig vart jag än har bott , den är från mitt barndomshem i Gästrikland. Den har bott i Dalarna och nu i Jönköping.
Det känns speciellt när man kan ta in den första späda rabarbern och göra en paj, eller rabarberkräm.
Kolla så små och veckade bladen är och sedan blir de stora som parasoll.


 Jag har varit på kolonin i stort sett hela  helgen det är så skönt och avkopplande. Det är bara så synd att vi inte kan bo där än,dels blir det lite kallt på nätterna och sen har vi ju inget vatten vid husen än.
Jag har rensat, planterat och målat. Städat huset så nu är det bara att flytta in när det blir så dags.
 
Här ser ni min Kejsarkrona (Rubra maxima)den är roströd och jag planterde den i höstas

 



På spaljèn bredvid kommer knoppar från min vita Klematis (Madam le coultre). Tycker nog att det är lite väl tidigt.Det kan ju bli kallt på nätterna ännu att tag framöver.

 

 Vet inte vad som hänt med mina påskliljor?
Fniss;) Kunde inte låta bli att köpa den.Ser lite ensam ut får nog se om det finns fler i Rångedala.


 


Den här roten till en kaprifol sparade jag när vi grävde för dräneringen. Kaprifolen ska  få klättra på planket vid grinden, den är rosa, vit, gul,den där äkta som doftar. Trodde inte att den skulle överleva, såg så torr och näst intill död ut i höstas.


Här skall ni få se nåt som jag var tvungen att titta flera gånger på, trodde ändå inte vad jag såg. Det är knoppar på min nya syren(Ester Stayley) Det är ljust rosa,visserligen skulle den blomma tidigt men inte trodde jag så tidigt.


Snart så kan man tro att det är en vattenbassäng, för nästa vår när jag satt dit ytterligare skilla i några andra nyanser är den kanske full av blå blommor.
Idag såg jag första sparrisen som tittat upp i den rabatten.

Kommer ni ihåg tulpanen som skulle vara gul? så här ser den ut. Det var inte så tokigt i alla fall tycker jag.




Mina dvärgtulpaner (tulipa turkestanica) har nu slagit ut i full blom de är ju tidiga bland de första på våren.


Här är en vildtulpan som jag inte kommer ihåg namnet på men den är utmärkt att plantera under andra höga tulpaner. Jag har "Negrita" och "Queen of night" i samma grupp har även satt till en lila vit i höstas "shirley" Är så spänd på att se hur de kommer att se ut, kanske det inte alls kommer att bli den effekt jag vill ha.

Med tanke på att syrenen tänker blomma snart och även kaprifolens knoppar är stora, så känns det som om det mesta inte kommer att stämma i år.

Det var en riktig vårhälsning från Kolonin.
Får passa på att njuta varje dag nu det skulle bli kallare, hörde jag på nyheterna, men de har ju lurats förr så man vet aldrig.

Kramar Meta

Inga kommentarer: