Bloggintresserade

lördag 3 mars 2012

Varför koloni?

Ni skall här få en bakgrund till varför vi har en koloni.


När vi flyttade  från vår villa till ett höghusområde kändes det lite instängt efter ett tag, speciellt på våren och sommaren när värmen kommer och vi var vana att sitta ute och njuta av fåglar och humlesurr och inte minst att få gräva i jorden och se hur det man planterat vaknar och växer.

I närheten fanns ett område med odlingslotter, utan hus, ohhhh!. det var nåt för mig tänkte jag. Sommaren kom och vi började att fixa sittplats, odlingslådor arbetsbänk och ett litet växthus..



 Vi arbetade både den sommaren och kommande sommar, det var varmt och fint
och det växte mycket bra. Sommaren tog slut och vi som var på området fick veta att det skulle upphöra som odlingsområde.
Snyft ingen var glad.
Vi funderade en del på att lägga av men av en bekant fick jag veta att det fanns ett koloniområde bara 40min gångväg från vårt hus. Där fanns det tomter som hade hus med vatten och el. Måste se direkt.
 En söndag gick min väninna och jag dit för att se hur det var. Det var kärlek vid första ögonblicket. Området hade väl uppvuxna tomter med stora träd och fina stugor. Det var ju höst så träden var fulla av frukt och de var så fint.
Då var frågan: Fanns det någon ledig tomt?  
Det fanns bara en ledig tomt som var igenvuxen och med en ganska så dålig stuga men det gick att bo där. Läget var i en dal utmed en starkt trafikerad väg med bara ett litet skogsparti emellan vägen och tomten.
Men jag slog till och där är vi nu.

Det var allt för denna gång.
   Kramar Meta

Inga kommentarer: